Aszalt gyümölcsöt az asztalra

Szilva, szőlő, alma, körte, füge: sok-sok finomság, amit ez az évszak ad nekünk. De amikor már pukkadásig jóllaktunk, és az ismerősöket is elláttuk a friss gyümölcsökkel, arra gondolunk, milyen jó lenne ezeket a téli hidegben majszolgatni… A megoldás: aszaljunk!

A téli időszakban érdemes rendszeresen fogyasztani aszalványokat, hiszen édesség iránti vágyunkat természetes módon tudjuk kielégíteni, ugyanakkor megfelelő vitaminhoz és ásványi anyaghoz is hozzájuthatunk. A téli ínséges időszakban kiemelten fontos a szerepük a kiegyensúlyozott, egészséges táplálkozásban.

 

Miért fogyasszuk?

  • Megőrzik az eredeti gyümölcs aromáját, valamint vitamin- (pl. karotin, B1, B2-vitamin, niacin, C-vitamin) és ásványi anyag- (pl. kalcium, kálium, vas, réz) tartalmának nagy részét.
  • Koncentrált cukortartalmuknak köszönhetően fogyasztásuk az édességek iránti vágyunkat is kielégítheti, valamint kiváló helyettesítői lehetnek egyes desszertek cukoralkotójának.
  • Igen magas a rosttartalmuk, ami miatt természetes gyógymódját képezhetik a székrekedésnek.
  • Telítettségérzetet biztosítanak.
  • Vízben megduzzasztva vagy megfőzve bővül a konyhai felhasználhatóságuk. Ehetjük magában melegen, kompótként, áttörve lekvár helyett, sütemény vagy húsételek töltelékeként, mártások összetevőjeként, vagy müzlikbe és salátákba keverve.

Legismertebb képviselőik: szilva, alma, körte, sárgabarack, meggy, áfonya, eper, szőlő (mazsola), füge, datolya, banán, ananász, mangó, papaya.

 

Hogyan aszaljunk?

Természetesen a gépi aszalás a legegyszerűbb megoldás, de akinek nincs kéznél ilyen szerkezet, az otthon, házilag is kipróbálhatja az aszalást.

1. Gyűjtsünk össze teljesen friss, ép és egészséges gyümölcsszemeket.

2. Alaposan mossuk meg, csöpögtessük le és töröljük szinte szárazra.

3. A nagyobb gyümölcsöket szeleteljük fel a kívánt nagyságra (szükség esetén meg is hámozhatjuk őket), és ha van nagy magjuk vagy magházuk, azt távolítsuk el belőlük.

4. Helyezzük egymás mellé szellősen az aszaló felületre. Végezhetjük a fonnyasztást sütőben, kemencében, aszalógépben, vagy nyáron szabad levegőn (napon) is. A lényeg, hogy alacsony hőmérsékleten (kb. 60 fokon, bár gyümölcsönként ez eltérő), hosszú ideig (kb. 6 órától több napig is eltarthat, a módszertől függően) történjen a művelet, amíg a gyümölcs elveszti víztartalmának kb. 80%-át. A napon való aszaláskor mozgassuk át többször a gyümölcsöket. A végtermék maradjon ruganyos, de megnyomva, már ne lehessen belőle folyadékot kipréselni.

5. Az elkészült aszalványokat száraz, szellős, hűvös helyen, dobozban érdemes tárolni. Ezek szavatossága akár egy év is lehet.

(forrás: házipatika.com)

 

Az aszalt gyümölcsöket télen akár gyümölcskenyérbe, akár gabonaőrleményünk mellé a reggelihez is adhatjátok! Micsoda csemege lesz!



404