Egészséges levesek

Attól, hogy a vasárnapi levesben van egy-két darab zöldség, sajnos még nem nevezhető egészségesnek. A magyar levesek többsége vagy rántást vagy habarást igényel, vagy tésztát főzünk bele – ezek nem igazán tesznek jót az egészségünknek. De akkor mégis hogyan kell egészséges levest készíteni?

Elkészítés

Az egészséges levesekben nem használunk lisztet, tejszínt, tejfölt, állati zsiradékot (maximum vajat).  De nem kell megijedni, kedvenc leveseinket egészségesebbé tehetjük, ha rántás helyett turmixszolunk, tejföl helyett kefirt vagy joghurtot alkalmazunk, zsír helyett pedig olíva olajjal főzünk. Álatalában szükség van valamilyen alaplevesre, ez  is egészségesebb, ha magunk készítjük – érdemes több litert egyszerre készíteni és kisebb adagokban lefagyasztani.

A levesek elkészítése általában gyors és egyszerű, bár az ázsiai levesekre néha több időt kell fordítani (főleg a hozzávalók beszerzésére). A leves remek előétel, de főételként is tálalható. A téli kiadósabb leveseseket és a krémleveseket fogyasszuk teljes kiőrlésű kenyérrel, vagy alacsony GI értékű zsömlével (mit pl az árpás pogácsa, vagy rozs, tönköly zsömle).

 

Még többet a levesről…

  • Leveseket leginkább télen eszünk, mert a szervezetünk kívánja a meleget, azonban a nyári leveseknek nagyon kellemes és frissítő a hatásuk. A levesek telítettek vitaminokkal, így gyógyító hatással is rendelkeznek, Ázsiában és Afrikában a mai napig leves-kúrákkal gyógyítanak számtalan betegséget.
  • Ne feledjük, hogy a leves sok folyadékot tartalmaz, és hozzájárul a napi ajánlott 2L folyadékfogyasztáshoz. Éppen ezért gyerekek számára nagyon fontos a leves, hiszen egyszerre több fontos táplálkozási kategóriát is kipipálhatunk egy tányér levessel! Terhes és szoptatós kismamák diétájában is nélkülözhetetlen a rendszeres leves-fogyasztás! A legtöbb férfi nem eszik elég zöldséget és gyümölcsöt  – egy kiadós levessel ez is bepótolható!
  • Átlátszó, zsiradékmentes levesek méregtelenítésre és léböjtre is alkalmasak.

(forrás: tutitippek.hu)



404