Mindent az olajokról

Olívaolaj, lenolaj, étolaj és még sorolhatnánk: se szeri, se száma a különböző típusú olajoknak. De melyik mire használható és melyik egészséges? Megmutatjuk!

Származásukat tekintve 4 nagy olaj csoport különböztethető meg: a magokból nyert olajak, a tágan értelmezett gyümölcsökből, valamint a csírákból és a diófélékből  hidegen vagy hőkezeléssel nyert olajak.

A különféle magvakból készült olajok közül nálunk leggyakrabban használt a napraforgóolaj. Linolsavakban gazdag, közel 70%-os többszörösen telítetlen zsírsavtartalmának köszönhetően a szív- és érrendszeri megbetegedések megelőzésében, daganatos betegségek kezelése során is fontos szerephez jut. E- és A-vitaminokban egyaránt bővelkedik.

A napraforgóolaj színétől árnyalatnyival különböző repceolaj összetételének mintegy 66%-át képezik egyszeresen telítetlen zsírsavak, de 27 %-ban többszörösen telítetlen zsírokat is tartalmaz.

A hidegen sajtolt étkezési lenolaj színe az aranysárgától a sárgászöldig terjedő skálán változhat. Az 58%-os háromszorosan telítetlen linolsavtartalmának köszönhetően a legegészségesebb olajok között tartják számon. Nem elhanyagolható E-vitamintartalma sem!

A pirított szezámmagból nyert sötét színű szezámolaj az ázsiai konyha egyik leggyakrabban használt alapanyaga. Kiemelkedően magas kalciumtartalma mellett számos zsírban oldódó vitamint tartalmaz a hidegen sajtolt olaj. Természetes antioxidánsokban, lecitinben, fehérjében egyaránt gazdag.

tökmagolaj magas szelén-, valamint E-vitamintartalmának, többszörösen telítetlen zsírsavainak köszönhetően egyaránt valóságos csodaszer. Magas vérnyomásos megbetegedések, prosztataproblémák kezelésében egyaránt bizonyított, sőt közismert immunerősítő.

A gourmet-konyhák kedvelt olaja a szőlőmagból hidegen préselt olaj, amely zöldségekhez, salátákhoz, sajtokhoz, akár marináláshoz is tökéletes választás, de a borszőlőből nyertszőlőmagolajjal készült szárnyasok is különleges diós-fűszeres aromájú fogásokká varázsolhatók.

A tágan értelmezett gyümölcsökből származó olajak közül legnépszerűbb, a legtöbb jótékony tulajdonsággal rendelkező régóta ismert olívaolaj. Számos növényi olajtól eltérően, amelyek végső állagukat a tisztítás és finomítás során kapják meg, az olívaolajat természetes úton nyerik – már ezért is az egyik legegészségesebb olaj. A sajtolás eredményének, olajsavtartalmának, ízhatásának megfelelően 9 nagy csoportba sorolják az extra szűztől (hidegen sajtolt, első préselésből származó) a finomított, kevert olajokig.

A növényrendszertanilag a hüvelyesekhez tartozó amerikai mogyoróból hideg sajtolással előállított, majdnem színtelen mogyoróolaj linolsavakban gazdag, de közel 20%-ban tartalmaz telített zsírsavakat is.

A szójababból préselt világossárga étkezési szójaolaj közel 50%-ban tartalmaz linolsavat, 62%-ban pedig többszörösen telítetlen zsírsavakat. Semleges ízvilágának köszönhetően sokrétűen használható a konyhában.

A különböző magcsírákból készült olajok közül legismertebb a kukoricacsíraolaj, amelyet a kukorica magjának legértékesebb részéből hidegen préselnek vagy magas hőfokon nyernek. Arany- vagy akár halvány rózsaszín árnyalatú is lehet. A koleszterinszintre gyakorolt kedvező hatása régóta ismert, szív- és érrendszeri megbetegedések megelőzésében fontos szerepet tölt be a mindennapi étkezésben.

A marcipánra emlékeztető aromájú, igen ízletes mandulaolajat jobbára édes, néha édes és keserű mandula keverékéből állítják elő. A halványszínű mandulaolaj néhány cseppje is tökéletesíthet egy paradicsomsalátát vagy spárgából készült fogást.

A hagyományos dióból nyert olaj saláták, pestók ízesítőjeként ideális. A jellegzetesen amerikai pekán- vagy hikoridióból készült hidegen sajtolt olaj rizsből készült fogásokhoz éppúgy tökéletes, mint halételekhez, salátákhoz vagy desszertekhez.

A marokkói konyha kedvelőinek körében ismert argánolajat, az argánfa gyümölcsének szárított magjaiból pörkölést és őrlést követően hagyományosan kémiai beavatkozás nélkül nyerik ki. Az igencsak költséges, halvány narancsszínű olaj egyetlen literjének előállításához 40-50 kg gyümölcsre van szükség. Zsírsavainak összetétele hasonló az amerikai mogyoróból nyert olajéhoz, E-vitaminban gazdag.

(forrás: mindmegette.hu)



404